میلیا چیست و چگونه درمان میشود؟ - الا اسکین | محصولات پوست و مو

مجله زیبایی اِلا

میلیا چیست و چگونه درمان میشود؟

میلیا

میلیوم که اغلب اوقات با جوش‌ های سر سفید اشتباه گرفته می‌ شود، کیست کوچکی از کراتین است. به مجموع چند کیست کنار هم میلیا گفته می شود. این کیست ها زیر لایه‌ های سطحی پوست تشکیل شده و رنگی سفید تا زرد دارند. کیست های میلیوم معمولا به صورت گروهی زیر چشم، روی گونه و روی بینی مشاهده می شوند.

این کیست ها می تواند در هر نژاد و رنگ پوستی ایجاد شود، اما اکثر اوقات میلیا در نوزادان تازه متولد شده وجود دارد. کیست های میلیوم معمولا گنبدی شکل بوده و خارش یا درد ندارند. اما لباس یا ملحفه خشن و زیر ممکن است باعث تحریک و قرمزی آنها شود.

علت میلیا زیر چشم و صورت

 

میلیا در بزرگسالان به علت های متفاوتی ایجاد می شود. گاهی اوقات پوست توانایی لایه برداری طبیعی خود را از دست می دهد و در اثر مسدود شدن منافذ پوست کراتین اضافی ایجاد کیست می کند. همچنین میلیا ممکن است در اثر یک عفونت یا آسیب پوستی، مسدود شدن مجاری عرق، استعمال دخانیات، کمبود خواب یا استفاده بیش از حد از کرم های استروئیدی ایجاد شود.

 

البته علت میلیا در نوزادان مشخص نیست و این کیست ها ممکن است در اثر هورمون های موجود در بدن مادر ایجاد شوند. برخلاف آکنه نوزاد، میلیا باعث التهاب یا تورم نمی شود. نوزادانی که میلیا دارند معمولاً با آن متولد می شوند، در حالی که آکنه نوزاد تا دو یا چهار هفته پس از تولد ظاهر نمی شود.

راه های پیشگیری از میلیا زیر چشم و میلیا صورت

 

 

تمیز کردن پوست راهی موثر برای پیشگیری از میلیا صورت

 

پاک کردن آرایش قبل از خواب راهکار موثری در پیشگیری از میلیاست. اگر اهل آرایش سنگین هستید یا در منطقه آلوده ای زندگی می کنید پاکسازی پوست را به صورت مضاعف انجام دهید. اولین مرحله ضد آفتاب و محصولات آرایشی را از روی صورت شما پاک می کند. در مرحله دوم ماساژ صورت نقش مهمی دارد و باعث بیرون آمدن آلودگی ها از منافذ پوست می شود.

 

پیشگیری از میلیا زیر چشم با دوری از پاک کننده های روغنی

 

اگر پوست اطراف چشم شما مستعد میلیا است از پاک کننده های آرایشی روغنی پرهیز کنید. پاک کننده های آرایشی بر پایه روغن یا دو فاز، باعث ماندن بقایای روغن در پوست نازک اطراف چشم شده و احتمال ظاهر شدن میلیا را افزایش می دهند. در این صورت بهتر است از انواع میسلار واتر برای پاک کردن آرایش چشم و اطراف آن کمک بگیرید.

 

لایه برداری و اسکراب پوست

 

لایه برداری منظم پوست، می تواند در پیشگیری از میلیا صورت بسیار موثر باشد. به دنبال لایه برداری با آلفا هیدروکسی اسید، بتا هیدروکسی اسید یا اسید سالیسیلیک ۲ ٪ باشید. همچنین در طول روز از ضد آفتاب با spf‌ مناسب استفاده کنید.

 

 

استفاده از رتینول برای پیشگیری از میلیا

 

رتینول یکی از مشتقات ویتامین آ است که معمولا در محصولات پوستی ضد پیری وجود دارد. متخصصان پوست از اثرات رتینول برای پیشگیری از ایجاد میلیا زیر چشم و صورت نیز گفته اند. رتینول از تجمع سلول های مرده پوست که منجر به ایجاد میلیا می شوند جلوگیری می کند. البته نباید از رتینول روی پلک ها استفاده کنید. به جای آن می توانید از سرم ها و کرم های دور چشم حاوی رتینول کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X